W tym miejscu Kupujący otrzyma wyczerpujące informacje na temat przeprowadzenia tej procedury.
10. DYREKTYWA OMNIBUS
10.1. DYREKTYWA OMNIBUS – na czym polega?
Ustawa Omnibus ma za zadanie chronić prawa konsumentów na rynku europejskim. Nowe przepisy utrudniają sprzedawcom stosowanie nieuczciwych praktyk, które mogą mieć wpływ na wybory konsumentów. Najważniejsze obowiązki, jakie nakłada na sprzedawców to:
- podawanie najniższej ceny z ostatnich 30 dni,
- informowanie o dokładnych danych sprzedawcy,
- konieczność weryfikacji opinii,
- informowanie o algorytmach optymalizujących ceny.
Dyrektywa Omnibus to odpowiedź na fikcyjne obniżki, które stały się częścią takich wydarzeń jak np. Black Friday. Pewna grupa sprzedawców tuż przed takim wydarzeniem sztucznie podnosiła ceny, żeby później z dużym rozgłosem móc je obniżyć. Odwracało to uwagę kupujących od handlowców, którzy nie stosowali takich zabiegów.
Kres takim zachowaniom położyła dyrektywa Omnibus. Kiedy zaczęła obowiązywać, takie praktyki straciły swoją moc. Od tej pory każdy sprzedawca ma obowiązek ujawnić najniższą cenę z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Dzięki temu kupujący może łatwo zorientować się, czy przypadkiem cena po obniżce nie jest wyższa niż regularna cena w okresie 30 dni poprzedzających promocję.
Innymi słowy, dyrektywa ułatwia dostęp do najważniejszych informacji na temat oferty i sprzedawcy.
10.2 DYREKTYWA OMNIBUS – nowe zasady zamieszczania komentarzy o produktach lub usługach. Dyrektywa Omnibus 2023 zmieniła całkowicie zasady zamieszczania komentarzy. Od stycznia 2023 roku obowiązuje rozszerzona czarna lista nieuczciwych praktyk rynkowych. Od tej pory przedsiębiorcy muszą zwracać szczególną uwagę na opinie konsumentów zamieszczone na stronie internetowej danego sprzedawcy.
Zakazane jest publikowanie na stronie internetowej firmy lub sklepu opinii o produktach, które rzekomo pochodzą od nabywców danego towaru czy usługi, a nie zostały zweryfikowane przez sprzedawcę. W praktyce każdy przedsiębiorca ma więc obowiązek podjęcia uzasadnionych i proporcjonalnych kroków, zmierzających do ustalenia, czy dana opinia rzeczywiście pochodzi od nabywcy towaru lub usługi.
Takie przepisy wymierzone są przeciwko firmom, które twierdzą, że zapewniają rzetelne źródło zamieszczonych opinii, a jednocześnie nie dokonują żadnej weryfikacji takich wpisów. Karalne jest również zlecanie zamieszczania nieprawdziwych opinii lub rekomendacji konsumenckich innym osobom lub podmiotom. Dotyczy to również samodzielnego zniekształcania opinii lub rekomendacji, a także zlecanie takich działań osobom i podmiotom trzecim.
10.3 DYREKTYWA OMNIBUS – najważniejsze założenia.
Dyrektywa Omnibus ma na celu udoskonalenie niektórych instrumentów służących ochronie interesów konsumenta. Nowe przepisy są szczególnie ważne w kontekście dynamicznej cyfryzacji gospodarki, w tym handlu e-commerce. Jednak swoje zastosowanie znajdzie również przy sprzedaży stacjonarnej w kontekście promocyjnych informacji o obniżonej cenie.
Zgodnie z art. 4 pkt. 2 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług “w każdym przypadku informowania o obniżeniu ceny towaru lub usługi obok informacji o obniżonej cenie uwidacznia się również informację o najniższej cenie tego towaru lub tej usługi, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki”. To jest jedna z najczęściej wymienianych zmian w odniesieniu do dyrektywy Omnibus.
Ceny towarów, które trafiły do sprzedaży w okresie krótszym niż 30 dni, siłą rzeczy nie mogą być przyrównywane do najniższej ceny z poprzednich 30 dni. W takim przypadku jeśli sprzedawca chce zrobić przecenę danego towaru lub usługi, to ustawa nakazuje umieszczenie informacji o najniższej cenie od dnia wprowadzenia takiego towaru lub usługi do sprzedaży aż do dnia wprowadzenia obniżki.
Wyjątkiem są też towary, które mają krótki termin przydatności lub ulegają szybkiemu zepsuciu. W tym wypadku obok obniżonej ceny należy umieścić informację o cenie sprzed dokonania obniżki. Takie same zasady obowiązują też przy reklamie produktów i usług, w której jest podawana ich cena.
Według wytycznych unijnych jedynie produkty, które można zdefiniować jako towary, czyli rzeczy ruchome, podlegały obostrzeniom zawartym w dyrektywie Omnibus. Ceny usług cyfrowych, czy też treści cyfrowych nie podlegały tym przepisom na poziomie unijnym. Jednak każdy z krajów przy implementacji tych przepisów mógł wprowadzić przepisy krajowe, które byłyby korzystniejsze dla konsumentów. Takie prawo przyjęto w Polsce, rozszerzając obowiązki wynikające z przepisów unijnych również na usługi, w tym usługi cyfrowe.
10.4 DYREKTYWA OMNIBUS – zakaz kupowania polubień dla firmowych fanpage’ów. Dyrektywa Omnibus wprowadziła zmiany dotyczące polubień w mediach społecznościowych. Kupowanie polubień dla firmowych fanpage’ów jest zabronione. Nie wolno też manipulować treściami opinii czy też sposobem ich prezentowania. Zakazane jest edytowanie, usuwanie czy ukrywanie negatywnych opinii oraz zniechęcanie do publikowania opinii przez autorów.
RODO – OGÓLNE INFORMACJE
Z uwagi na wejście w życie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE chcemy poinformować Cię o zasadach przetwarzania przez sklep MatchThis.pl Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym prawach. Dlatego poniżej prezentujemy Politykę Prywatności firmy Match This Izabela Woźniel, który jest właścicielem sklepu www.matchthis.pl
OGÓLNE POJĘCIA
ADMINISTRATOR – to osoba lub podmiot, który (samodzielnie lub wspólnie z innymi administratorami) ustala, po co i jak będzie przetwarzać dane osobowe.
PROFILOWANIE – to sposób zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych, które wykorzystuje dane osobowe po to, aby ocenić, czy klient posiada pewne cechy
PODMIOT PRZETWARZAJĄCY – to osoba fizyczna lub podmiot, który przetwarza dane osobowe w imieniu administratora.
DANE OSOBOWE – to informacje, które identyfikują (lub pozwalają zidentyfikować) osobę fizyczną (zwaną też „osobą, której dane dotyczą”). Będą to w szczególności: imię i nazwisko, numer klienta (ID klienta), adres, numer telefonu, data urodzenia, e-mail, NIP, PESEL.
PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH – to działania dotyczące danych osobowych. Mogą one odbywać się automatycznie lub ręcznie. O przetwarzaniu mówimy wtedy, gdy dane: zbieramy, utrwalamy, organizujemy, porządkujemy, przechowujemy, adaptujemy lub modyfikujemy, pobieramy, przeglądamy, wykorzystujemy, ujawniamy (np. przesyłając), rozpowszechniamy, udostępniamy, dopasowujemy lub łączymy, ograniczamy, usuwamy lub niszczymy.
KTO JEST ADMINISTRATOREM TWOICH DANYCH?
ADMINISTRATOREM Twoich danych jest firma Match This Robert Woźniel, ul. Szwoleżerów 91B/1, 05-091 Ząbki, właściciel sklepu internetowego: www.matchthis.pl
SKĄD MAMY TWOJE DANE?
Otrzymaliśmy je od Ciebie podczas rejestracji w sklepie, zakupów bez rejestracji, rozmowie telefonicznej lub drogą mailową, podanie danych osobowych jest dobrowolne jednakże niepodanie ich skutkuje brakiem możliwości dokonania zakupów w sklepie.
JAK SIĘ Z NAMI SKONTAKTOWAĆ ABY UZYSKAĆ WIĘCEJ INFORMACJI O PRZETWARZANIU DANYCH?
Jeśli masz pytania napisz na adres mailowy: matchthis@wp.pl lub zadzwoń pod numer telefonu: 792-399-226.
JAK KOMUNIKUJEMY SIĘ Z KLIENTAMI?
Przez e-mail, telefon oraz pocztę.
Dane teleadresowe: Match This Robert Woźniel, ul. Szwoleżerów 91B/1, 05-091 Ząbki
Strona internetowa: www.matchthis.pl
Kontakt telefoniczny: 792-399-226
JAKIE DANE PRZETWARZAMY I W JAKIM CELU ?
Głównym celem, dla którego przetwarzamy Twoje dane osobowe to zawarcie umowy kupna-sprzedaży
produktów z naszego sklepu oraz dostarczenie ich (za pośrednictwem firm spedycyjnych) bezpośrednio pod adres przez Ciebie wskazany.
Najczęściej przetwarzamy ogólne dane takie, jak:
• adres korespondencyjny, e-mail, telefon domowy/ komórkowy;
• imię i nazwisko;
• dane finansowe (w przypadku płatności przelewem – numer rachunku bankowego)
• inne dane potrzebne do tego, byśmy mogli oferować produkty i usługi.
Podstawa przetwarzania DANYCH OSOBOWYCH:
• w celu zawarcia umowy kupna-sprzedaży, obsługi lub reklamacji zakupów dokonanych w naszym sklepie
(art. 6 ust. 1 lit. b RODO)
• wynikająca z obowiązku prawnego: do celów podatkowo-księgowych (art. 6 ust. 1 lit. c RODO)
• w celach ustalenia, dochodzenia ewentualnych roszczeń lub obrony przed nimi (art. 6 ust. 1 lit. f RODO)
• w celach prowadzenia działań marketingu bezpośredniego, a także analitycznych i statystycznych oraz
badania satysfakcji Klientów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO)
Jeśli się na to zgodzisz, przetwarzamy Twoje dane osobowe w celu:
• zapisywania danych w plikach cookies
• informowania o konkursach, promocjach, wydarzeniach
KOMU UDOSTĘPNIAMY TWOJE DANE OSOBOWE ?
jako ADMINISTRATOR udostępniamy Twoje dane:
• wybranemu przewoźnikowi lub pośrednikowi realizującemu przesyłki na nasze zlecenie.
• biuru księgowemu,
• dostawcy oprogramowania potrzebnego do prowadzenia Sklepu Internetowego oraz systemu mailingowego
JAK DŁUGO PRZETWARZAMY I PRZECHOWUJEMY TWOJE DANE ?
Twoje dane przetwarzamy do momentu usunięcia konta lub cofnięcia dobrowolnie wyrażonych zgód
marketingowych. Przetwarzając je stosujemy środki bezpieczeństwa.
Twoje dane będziemy przechowywać przez okres czasu wynikający z obowiązków podatkowo-księgowych,
bezpieczeństwa prawnego (do czasu przedawnienia się ewentualnych roszczeń) oraz w celu spełnienia obowiązków statystyczno-archiwizacyjnych.
JAKIE MASZ PRAWA?
prawo do bycia zapomnianym – czyli możliwość żądania przez osobę, której dane dotyczą, usunięcia jej danych osobowych lub żądanie powiadomienia o tym innych administratorów, którym udostępniono te dane (wyjątkiem jest przetwarzanie na podstawie prawa),
prawo do ograniczenia przetwarzania,
prawo sprzeciwu wobec przetwarzania danych,
prawo do przenoszenia danych – czyli prawo do otrzymania od administratora (przedsiębiorcy) swoich danych osobowych lub przesłania tych danych innemu administratorowi.
– Sprzedający zobowiązuje się do ochrony danych osobowych zgodnie z ustawą
“O ochronie danych osobowych”.
– Dane osobowe Klientów są poufne i przechowywane w sposób uniemożliwiający dostęp osobom trzecim.
Każdy kupujący, którego dane znajdują się w bazie danych Match This Robert Woźniel ma prawo wglądu do swoich danych, do ich poprawienia i usunięcia.
– Wszystkie zdjęcia oraz teksty są własnością sklepu Match This Robert Woźniel – www.matchthis.pl
Kopiowanie, rozpowszechnianie i użytkowanie w celach komercyjnych bez zgody właściciela zabronione.